Idag har jag stått i köket och lagat mat och bakat tillsammans med min nyblivna tolvåring inför söndagens släktkalas. Samtidigt följde vi det informationsmöte som Teachers Across Borders (TAB) genomförde i Stockholm tidigare idag och som sändes via länk. Föreningens ordförande Anna Östman samt vice ordförande Jenny Kimming, som jag arbetade tillsammans med i Siem…Fortsätt läsa Ett ljus i mörkret – Teachers Across Borders
Lärarhjärta
För snart 8 år sedan började jag arbeta som specialpedagog. Efter 12 år som lärare och en avslutad vidareutbildning började jag på en ny arbetsplats, med nya arbetsuppgifter och nya kollegor. Jag var inställd på utmaningen i att byta både yrkesroll och arbetsplats, även om det var pirrigt och nervöst. Jag såg fram emot att…Fortsätt läsa Lärarhjärta
Läroboken som styr- eller smörjmedel?
Som specialpedagog funderar jag mycket på de läromedel och läroböcker som används i skolans värld. Jag har också fått en del tankar i min roll som förälder till två barn i skolåldern utifrån de läxor mina barn får hem. När jag själv arbetade som lärare använde jag en del läroböcker, men jag hade jag svårt att hitta…Fortsätt läsa Läroboken som styr- eller smörjmedel?
Home & away – efter TAB Siem Reap 2015
Nu har det gått en vecka sedan 2015 års arbete med Teachers Across Borders (TAB) i Kambodja avslutades på plats i Siem Reap. Jag är hemma och mitt ordinarie jobb har startat, men trots det är jag fortfarande lite ”borta” i tankarna och uppmärksamheten är till viss del kvar i upplevelserna från arbetet i Kambodja.…Fortsätt läsa Home & away – efter TAB Siem Reap 2015
Kollegialt lärande i Kambodja
Jag befinner mig just nu i Siem Reap, Kambodja som TAB-lärare, d v s som en del av organisationen Teachers Across Borders arbete, där jag tillsammans med kollegor från både Sverige och USA är här som lärare för att stötta andra lärare. Teachers Across Borders är en organisation med ursprung i USA och som sedan…Fortsätt läsa Kollegialt lärande i Kambodja
Listmani i stödinsatsernas värld
Funderar vidare kring det här med stödinsatser i skolan och de tankar som snurrar runt i mitt huvud har att göra med olika listor som figurerar på sociala medier med förslag på samt dokumentation av extra anpassningar. Dessa listor har fått många hejarop och gilla-tryckningar men själv är jag lite tveksam. Listorna förser oss med…Fortsätt läsa Listmani i stödinsatsernas värld
Beteendeproblem i skolan – provokation eller innovation?
Förra veckan hade jag lyxen att på arbetstid få lyssna på Bo Hejlskov Elvén som hade en föreläsning om beteendeproblematik samt låg-affektivt bemötande i skolan. Personligen tycker jag att föreläsningen var både träffsäker och verkligt angelägen, men jag har förstått att en del av mina kollegor tyckte att budskapet var lite väl provocerande. Det är säkert inte helt…Fortsätt läsa Beteendeproblem i skolan – provokation eller innovation?
Samverkan när hoppet sviktar
Vad händer när vi har provat allt och det ändå inte fungerar? Vad händer när kraften tagit slut och hoppet sinat? Är det då dags att kasta in handduken och lämna över ansvaret till någon annan? Ungefär de här frågeställningarna brottades vi med häromdagen under ett elevhälsomöte i arbetet kring en elev med allt för…Fortsätt läsa Samverkan när hoppet sviktar
Individinriktad stödinsats – dilemma eller möjlighet?
I början av terminen läste jag Skolverkets nypublicerade stödmaterial för Stödinsatser i utbildningen och då väcktes nya tankar kring arbetet med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram till liv. Jag har bloggat om stödinsatser tidigare, antagligen för att arbetet med att stödja elever på olika sätt är komplext och kräver mycket eftertanke. De tankar som…Fortsätt läsa Individinriktad stödinsats – dilemma eller möjlighet?
Effective Inclusive Schools – del 4
Det här blogginlägget är det sista i raden av fyra som utifrån boken Effective Inclusive Schools av bl a Thomas Hehir, lyfter framgångsfaktorer för att lyckas med inkludering. I det här inlägget skriver jag om Universal Design for Learning. Om du har missat tidigare inlägg finns de här: del 1, del 2 och del 3. Jag…Fortsätt läsa Effective Inclusive Schools – del 4