På min arbetsplats lade vi under läsåret 15/16 grunden för en gemensam plattform och riktning för vårt relations- och värdegrundsarbete som en del i att nå ökad studiero. Det här läsåret arbetar vi vidare med att få ”pratet” att omsättas i konkreta handlingar i arbetet med eleverna och inom kollegiet. Det här är tredje inlägget…Fortsätt läsa Relationen som en bro till studiero – del 3
Relationen som en bro till studiero del 2
Relationen som en bro till studiero del 1 handlade om mina tankar kring faktorer som bidrar till studiero. I del 2 tänker jag dela med mig av det arbete som startade på min arbetsplats förra läsåret och som handlade om relationer som en väg för att nå ökad studiero. I arbetet var både elever, lärare…Fortsätt läsa Relationen som en bro till studiero del 2
Reaktiv eller proaktiv undervisning?
Det här blogginlägget handlar om undervisning i termer av proaktiv eller reaktiv. Enligt Nationalencyklopedin definieras proaktiv som: …inriktad på förutsebara framtida situationer och ofta på att förhindra något oönskat, t.ex. brott eller sjukdom. Och reaktiv som… … uppträder som reaktion på någonting givet, som har med en reaktion att göra. Det vanliga är kanske inte…Fortsätt läsa Reaktiv eller proaktiv undervisning?
Systematiskt elevhälsoarbete
Skolinspektionens senaste granskning av elevhälsans arbete visar att skolors förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete inte har kommit så långt som vore önskvärt. Skolornas förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete omfattas sällan av en strategi och ett systematiskt utvecklingsarbete som inbegriper uppföljning, analys, planering och genomförande. Oftast initieras och genomförs arbetet av lärare utan elevhälsans medverkan. Arbetet omfattar sällan psykologiska insatser…Fortsätt läsa Systematiskt elevhälsoarbete
Specialpedagogen en konservator eller generator?
I min roll som specialpedagog får och har jag olika uppdrag. Lite då och då efterfrågas jag i verksamheten, inte utifrån min specifika kompetens, utan för att jag är en extra person och för att den ordinarie undervisningen inte kan tillgodose elevens behov av stöd så som den är utformad eller för att läraren i stunden…Fortsätt läsa Specialpedagogen en konservator eller generator?
Vad är en specialpedagogisk insats egentligen?
Vad är en specialpedagogisk insats egentligen? Frågan är allt annat än enkel att besvara men det är en fråga som dyker upp då och då i mitt arbete som specialpedagog. Vid ett tillfälle för ganska längesedan ställde jag frågan till Skolverket på Twitter om de kunde tydliggöra innebörden i en specialpedagogisk insats. Svaret jag fick…Fortsätt läsa Vad är en specialpedagogisk insats egentligen?
Coaching och workshops i Kambodja
För andra året i rad har jag varit i Kambodja med Teachers Across Borders (TAB) tillsammans med 13 TAB-kollegor från England, USA och Sverige för att arbeta med kambodjanska lärare på skolor i Siem Reap. För andra året i rad har jag fått uppleva den mäktiga kraft och glädje som det innebär att samla människor som…Fortsätt läsa Coaching och workshops i Kambodja
Överlämningar
I slutet på terminen, när en del elever ska byta årskurs och kanske också stadie efter sommarlovet, brukar överlämningar stå på agendan och så även på min arbetsplats. Jag har suttit med och deltagit på många överlämningar genom åren och ibland funderat på vilken nytta de egentligen gör. Vid dessa tillfällen har upplägget ofta gått till…Fortsätt läsa Överlämningar
Att rigga för ett främjande och förebyggande elevhälsoarbete
I förrgår hamnade jag i #rektorschatt på Twitter som kom att handla om #elevhälsa. Elevhälsa är ett område som ligger mig varmt om hjärtat och något som jag ägnat de senaste åren till att utveckla tillsammans med mina kollegor på skolan där jag arbetar. Under #rektorschatt märktes att det pågår många bra initiativ i verksamheter runt…Fortsätt läsa Att rigga för ett främjande och förebyggande elevhälsoarbete
Mer Turn and Talk i skolan!
Under den fina Kristihimmel-helgen passade jag på att njuta i solen och samtidigt lyssna på avsnitt #5 av Hjärnpodden av Kristina Bähr. I avsnittet intervjuades Anna Tebelius-Bodin om lärande och hur du kan lära dig mer på kortare tid utifrån kunskap om hur hjärnan fungerar. I intervjun sa Anna Tebelius-Bodin något som jag fastnade för:…Fortsätt läsa Mer Turn and Talk i skolan!