Det finns en del forskning (t ex Backlund, 2007; Guvå, 2009, 2019; Hjörne, 2004; Hylander, 2011) om elevhälsans arbete som visar på att skolor har svårt att komma bort ifrån det åtgärdande arbetet till förmån för ett mer främjande och förebyggande arbete. En del av den här forskningen har några år på nacken och som…Fortsätt läsa Hur kan vi förstå att skolans åtgärdande elevhälsoarbete dominerar i praktiken?
Bygga om för att skapa nya förutsättningar för specialpedagogens uppdrag
Jag har träffat väldigt få specialpedagoger genom åren som har varit till hundra procent nöjda med sin arbetssituation. Otillfredsställelsen har till största delen handlat om att det inte har funnits tydliga riktlinjer eller uppdragsbeskrivningar för rollen. Att det finns en otydlighet kring vad det specialpedagogiska uppdraget syftar till, ska innehålla och hur det kan utformas…Fortsätt läsa Bygga om för att skapa nya förutsättningar för specialpedagogens uppdrag
Specialpedagogen spelar roll – hur och för vem?
Spelar en specialpedagog roll? Kanske är det en ickefråga och den viktiga frågan är istället vilken roll specialpedagogen spelar och för vem? För enskilda elever? Grupper av elever? För skolan som helhet? I studien ”Specialpedagogens/speciallärarens arbete i den dagliga skolpraktiken: En analys av sex fallstudier” (Möllås, Gustafson, Klang & Göransson, 2017) synliggörs otydligheten kring det…Fortsätt läsa Specialpedagogen spelar roll – hur och för vem?
Pedagogiska promenader – ett verktyg för specialpedagogen
Sedan två veckor tillbaka arbetar jag på en ny arbetsplats, en grundskola F-6 och i en annan kommun än den jag arbetade i tidigare. Senast jag var ny på jobbet var ca 10 år sedan och då var jag dessutom helt ny i rollen som specialpedagog. Den här gången har jag erfarenhet av specialpedagogrollen men…Fortsätt läsa Pedagogiska promenader – ett verktyg för specialpedagogen
Att organisera för framgång och utveckling i skolan
Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst för det finns mycket att skriva om organisering av en skola och vad som är framgångsfaktorer för utveckling. Men jag tänker begränsa mig och fokusera på några få delar som ett sätt att knyta ihop mina fem senaste blogginlägg om specialpedagogens roll i skolans utvecklingsarbete…Fortsätt läsa Att organisera för framgång och utveckling i skolan
SPIK – specialpedagogen i klassrummet
Jag har i flera blogginlägg skrivit om hur specialpedagog & arbetslag/lärare kan samverka formativt och systematiskt med utgångspunkt i arbetet med ledning & stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Detta är ytterligare ett exempel. SPIK står för SPecialpedagogen I Klassrummet och är den färskaste delen i vår organisation av dem jag hittills har beskrivit. Givetvis…Fortsätt läsa SPIK – specialpedagogen i klassrummet
GUP – grupputvecklingsplanen – ett förebyggande och främjande verktyg
Det här är det fjärde blogginlägget om hur specialpedagog & arbetslag/lärare kan samverka formativt och systematiskt med utgångspunkt i arbetet med ledning & stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. De andra hittar du här, här & här. På Bergsjöskolan F-6 försöker vi på många olika sätt att ha fokus på undervisningen – den del som…Fortsätt läsa GUP – grupputvecklingsplanen – ett förebyggande och främjande verktyg
Dokumentation av extra anpassningar… ingen big DEAL, eller?
Det här är det tredje av flera blogginlägg om hur specialpedagog & arbetslag/lärare kan samverka formativt och systematiskt med utgångspunkt i arbetet med ledning & stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. De första två hittar du här & här. Om du har läst tidigare inlägg vet du att det finns ett forum på Bergsjöskolan som…Fortsätt läsa Dokumentation av extra anpassningar… ingen big DEAL, eller?
Mer SPAM i skolan!
Det här ett inlägg av flera om hur specialpedagog & arbetslag/lärare kan samverka formativt och systematiskt med utgångspunkt i arbetet med ledning & stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Det första hittar du här. För att kunna arbeta formativt, systematiskt och tillsammans kring arbetet med ledning & stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd har vi…Fortsätt läsa Mer SPAM i skolan!
Specialpedagog + lärare = helt avgörande
Den senaste tiden har jag i bloggen haft fokus på specialpedagogens roll, uppdrag och kompetens. Det här inlägget och de kommande blir inget undantag. Min starka drivkraft är att skolan ska vara en plats för alla elever och att det är skolans ansvar att se till att alla elever får möjlighet att utvecklas, lära och…Fortsätt läsa Specialpedagog + lärare = helt avgörande