Det här är det andra inlägget av fyra där vi fokuserar på EHM – elevhälsomötet, en främjande, förebyggande och lärande modell. I det första inlägget skrev vi om vad som utgör den vägledande kompassen för EHM – själva kärnan och svaret på ”varför”. Tvärprofessionellt lärande och samverkan mellan lärare och elevhälsans professioner utgör ett nav…Fortsätt läsa EHM – elevhälsomötet: vad, hur och varför?
EHM – elevhälsomötet: Att både tänka och göra nytt
Tidigare i år publicerade vi, Anna, Ida och Maria, ett gemensamt blogginlägg där vi skrev om elevhälsans utvecklingsarbete utifrån forskarantologin Elevhälsoarbete under utveckling, utgiven av SPSM. Vi avslutade det inlägget med ett löfte om att under hösten publicera en serie gemensamma blogginlägg som skulle beskriva hur elevhälsoarbete kan bli till ett tillsammansarbete och ett skolgemensamt…Fortsätt läsa EHM – elevhälsomötet: Att både tänka och göra nytt
Vart tar specialpedagogens (och/eller elevhälsans) arbete vägen?
Det här blogginlägget handlar om specialpedagogens arbete, men egentligen skulle det likväl kunna översättas till att handla om elevhälsans arbete i stort. I strävan efter att komma bort från det åtgärdande och individfokuserade arbetet är följande frågor ständigt aktuella: Vilka arbetsuppgifter ingår i specialpedagogens uppdrag? Vad av det specialpedagogen gör är förebyggande och hälsofrämjande och…Fortsätt läsa Vart tar specialpedagogens (och/eller elevhälsans) arbete vägen?
Jakten på den specialpedagogiska kompetensen
För mig är det en självklarhet att den specialpedagogiska kompetensen ska tas tillvara och komma till användning i hela skolans organisation och i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. När det sker ökar skolans möjligheter att skapa tillgängliga lärmiljöer och inkluderande undervisning för alla elever. Jag vet också att verkligheten inte alltid överensstämmer med det som för…Fortsätt läsa Jakten på den specialpedagogiska kompetensen
Inkludering på 10 minuter!
Inkludering på 10 minuter, går det? Ja, på 10 minuter är det möjligt att formulera tankar om inkludering. Och det var just vad jag gjorde i podden 10minuter.se för ca 5 år sedan. Av en händelse stötte jag på avsnittet igen häromdagen och slogs då av att mina tankar om inkludering inte har förändrats särskilt…Fortsätt läsa Inkludering på 10 minuter!
Den specialpedagogiska kompetensen i strålkastarljuset
Igår hade jag förmånen att föreläsa för alla specialpedagoger och speciallärare i Lunds kommun på deras årliga nätverksträff. Strålkastarljuset riktades mot den specialpedagogiska kompetensen och vad den innebär. Att få delta i och bidra till denna nätverksträff ser jag som en stor förmån eftersom detta område ligger mig varmt om hjärtat. Det är en fråga…Fortsätt läsa Den specialpedagogiska kompetensen i strålkastarljuset
En forskarantologi om elevhälsa – YES!
Vi (Maria, Anna och Ida) har precis läst SPSM:s nya forskarantologi (2018) där Eva Hjörne, Ingrid Hylander, Monika Törnsén och Pia Skott medverkar. Antologin syftar till att bidra till ny kunskap om hur rektor och elevhälsoteam kan arbeta med elevhälsans förändrade uppdrag och är ett led i ett långsiktigt arbete där målet är att stödja…Fortsätt läsa En forskarantologi om elevhälsa – YES!
Ledning & stimulans – det nya ”extra”
Vad skulle hända om vi lade lite extra fokus på arbetet med ledning och stimulans istället för på arbetet med extra anpassningar? Kanske är det någon av er som går i taket av min fråga och som ifrågasätter vad jag egentligen menar. Särskilt som frågan om stöd till elever diskuteras flitigt i media. Ska elever i…Fortsätt läsa Ledning & stimulans – det nya ”extra”
Språket som förändringsverktyg
Spelar det någon roll vilka ord och begrepp vi använder i skolans (elevhälso-) arbete? Är det egentligen viktigt vilka ord vi väljer? Eller är det bara ord som ord? I höstas ställdes frågan på Facebook i gruppen Forum specialpedagogik om ordet elevärende fortfarande används i skolors (elevhälso-)arbete och hur det i så fall påverkar eleven…Fortsätt läsa Språket som förändringsverktyg
Är det dags att släppa taget för att komma vidare i arbetet med elevhälsa?
I mitt förra blogginlägg skrev jag om faktorer som hindrar det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet utifrån en studie av bland annat Åsa Backlund där en av dessa faktorer handlar om föreställningar och förväntningar. I det här inlägget spinner jag vidare på det temat utifrån budskapet i bilden nedan: Jag är ganska övertygad om att de…Fortsätt läsa Är det dags att släppa taget för att komma vidare i arbetet med elevhälsa?